|
|
הצורך במתן מענה ללקוחות בחברות רבות הולך וגובר ומחדד את הדילמה בהנהלה: האם נכון לארגון לצאת למיקור חוץ או לא?
הפעילויות המצליחה והמתבקשות בתחום המיקור חוץ הינם בעיקר בתחומים:
- שירותי IT בחברות גדולות ובנוניות.
- כוח אדם שאינו ב"קור ביזנס".
- מוצרים או שירותים מוגדרים הניתנים למדידה תפוקתית.
- ביצוע שרשרת האספקה (שדורשת מומחיות משלה).
- ביצוע פרויקטים גדולים.
לאותם ארגוני שרוצים לבדוק את הייתכנות לצאת למיקור חוץ חשוב איך עושים זאת נכון!
התשובה מורכבת, ומחייבת תהליך חשיבה מסודר בין 4 שלבים:
א. בחינה עצמית.
ב. סקר ייתכנות למיקור חוץ (על ידי מומחה).
ג. קבלת החלטה, (ואם כן-).
ד. תוכנית עבודה מסודרת.
תאור השלבים השונים:
א. שלב הבחינה העצמית
שאל עצמך מספר שאלות:
-
הגדר את תחום העיסוק שלך והאם המיקור חוץ הוא עיסוק בליבה של העסק?
היכולות להתמודד עם המורכבות והידע הנדרשים, האם כדאי להשקיע בהכשרת עובדים?
-
האם הפעילויות אינן קשורות לעסקי הליבה?
כמה באמת אתה חוסך: בכסף, בעלויות כ"א מתמחה, בזמן, בתרומה להתמקדות בליבה,
בהימנעות מהעסקה ישירה של הרבה עובדים.
-
האם הספק יציב עם גב כלכלי חזק?
האם הספק גדול ויציב, ללא תלות בספקי משנה.
-
מה מידת החשיבות לפערי הערכים או התרבות?
ערכי הספק צריכים להיות תואמים את ערכי החברה שלך, רמת השירות (SLA). פערי התרבות.
-
האם הספק מנהל מערכת מדידה ופועל בסטנדרטים?
יכולת קביעת מדדים וקריטריונים, עמידה ביעדים, בתקני שירות מקובלים, ההכשרות והסמכות.
-
האם המוצר או השירות ניתן למדידה?
האם ההסכם הוא על תפוקות או על תשומות?.
-
האם הספק יכול לתת מענה לקמפיניים?
בתקופות של פרויקטים גדולים או ביקושים גדולים למוצריך.
-
מה משמעיות האחריות שלך על טעויות הספק?
כשהספק טועה, מצד אחד יש לקחת אחריות מלאה מול הלקוח, מצד שני לא כדאי לך "להתגרש" מהספק.
-
יכולת ל"התגרש" אם צריך.
ב. סקר ייתכנות למקור חוץ
לאחר שלב בדיקת ההיתכנות אפשר להתקדם ולבצע את החלק המרכזי בהערכת המצב לקבלת ההחלטה, סקר פוטנציאל למיקור חוץ, שיענה על השאלות:
- האם יש פוטנציאל למיקור חוץ?
- האם הארגון בשל?
- כמה כסף זה באמת יעלה\יחסוך?
- מה הסיכונים?
מתודולוגיה לבחינה והחזקות והחולשות למיקור חוץ.
-
ההזדמנות בישראל:
- רשימת הספקים למיקור חוץ .
- איזה חברות משתמשות בפעילות מיקור חוץ? ובאיזה שטח?
- ניתוח ופילוח צרכני מיקור החוץ בישראל.
- מגמות צפויות לעתיד.
-
בשלות הארגון ל Outsourcing:
- יציבות בתהליכים.
- יציבות ותמיכה טכנולוגית.
- קיום מדדים קריטריונים ושיטות מדידה מובהקים.
- מערכת בקרה ממוחשבת מבוססת BI.
- ממשקים טובים לרוחב הארגון.
-
מהן הפעילויות במוקד אותן כדאי להוציא למיקור חוץ:
- תחום המכירות?
- פעילות התמיכה הטכנית?
- תחום שירות הלקוחות?
- תאום תורים?
-
באיזה ספק עלי לבחור:
- בעלי ניסיון רלוונטי גדול.
- גב כלכלי ושם טוב בשוק (המלצות לקוחות)
- יכולת מוכחת לשפר באופן בולט את רמות השירות ו\או הישגי המכירות.
-
האם עדיף לבחור בספק זר (חו"ל) :
- היתרונות בעבודה עם ספק היושב במדינה אחרת?
- האם אפשר לסמוך עליו?
- כיצד לנהל עמו קשר באופן סדיר?
-
המגמה בשוק הישראלי:
לפי סקרים יותר מ-50% מהארגונים העובדים כיום עם מיקור חוץ כנראה שימשיכו בעתיד, ורק 20% מהארגונים כנראה שיפסיקו או יקטינו את פעילותם כבר בשנת העבודה הנוכחית.
מזאת עולה:
- האם שווה להוציא את פעילות המוקד החוצה,
- האם עדיף "להישאר בבית"?
-
האם הארגון מוכן למעבר?
- כיצד נערכים למעבר.
- כיצד לבצע את המעבר.
- כיצד מנהלים ספק מיקור חוץ?
- כיצד להקטין סיכונים.
שלב ג קבלת החלטה על פי פרמטרים:
פרמטר 1 - מהם סוגי הפעילויות אותם הארגון מעוניין להוציא החוצה?
- האם הפעילות מהווה חלק מהליבה העסקית של הארגון, או שזו פעילות נלווית? למשל: שירות הכוונת לקוחות, לעומת פעילות גביית כספים.
- האם הפעילות דורשת הוצאת מידע רגיש לספק החיצוני, כגון: נתוני לקוח, מידע פיננסי, חשבוניות וכו', או שזו פעילות תפעולית\שירותית שאינה דורשת מידע אישי\רגיש?
- האם הארגון מתכוון להפוך את הפעילות למנוע צמיחה עסקי? פעילות שירות שבכוונת הארגון למנף ל Up sell.
פרמטר 2 - מהי עלות הפעלת המוקד בתוך הארגון, לעומת הוצאתו?
- האם הארגון מוכן להשקיע ברכישה ובתחזוקה של מערכות שירות מורכבות, כגון: CRM, טלפוניה וכדומה?
- האם הארגון מוכן להשקיע בבנייה, או בהקמה, של מרכז שירות פיזי, הכולל עשרות, חדרי מחשוב, משרדי הנהלה, תחזוקה וכו''?
- האם הארגון מתכוון לתגמל ספק חיצוני על הצלחות או כישלונות, כגון: הישגי מכירה, אחוזי שימור, או עמידה ברמות שירות?
- מה ההשקעות הנדרשות בכל מקרה? (גם ביציאה לספק חיצוני וגם בבית)
פרמטר 3 - האם לארגון יש יכולות מקצועיות מספקות?
- האם הארגון מתקשה לעמוד ביעדי השירות וביעדי המכירות?
- האם הארגון מצליח להגיע ליעילות: ניהול משמרת אפקטיבי, יעדי יעילות, סידור עבודה נכון?
- האם הארגון מתקשה לגייס נציגי שירות בעצמו?
- האם הארגון מתקשה בביצוע הדרכה וחניכה באופן שוטף?
פרמטר 4 – מה הפיתרון הטוב ביותר בשוק?
- האם קיים ספק חיצוני בעל ניסיון והישגים מוכחים בתחום הרלוונטי?
- האם קיים ספק שברשותו יכולות מיוחדות, שאינן נמצאות בארגון, כגון: שפות זרות, פעילות גבייה או מכירה מקצועית?
שלב ד תוכנית עבודה:
1 – החלטה
- על הארגון להגיע להחלטה - האם לצאת למיקור חוץ או לא? במידה שהתשובה חיובית, עוברים לשלב תוכנית עבודה (כיצד ניתן לעשות זאת נכון)
2 – אפיון והגדרה ראשונית של הפעילות
- סוגי השירותים והפעילויות שיסופקו על-ידי המוקד.
- סוגי הלקוחות שיטופלו במוקד.
- היקפי השירות הצפויים בערוצי הגישה השונים למוקד,(התייחסות לעונתיות)
- מבנה ארגוני והגדרות תפקיד, תחומי סמכות ואחריות.
- ממשקים מול יחידות שונות בארגון.
- מערכות מידע נדרשות, כגון: CRM, מערכת ניהול ידע, תפעול ועוד.
3 - בחינת החלופות
- כתיבת מסמך RFP מפורט, המתאר את הפתרון הנדרש על-ידי הספק.
- ניהול הספקים המתמודדים, כולל מענה על שאלות והפצת תשובות.
- בחינה מעמיקה של החלופות, כולל יתרונות, חסרונות ופערים עיקריים בין הספקים השונים.
- כתיבת הסעיפים המקצועיים בחוזה (לרבות תהליכים, שיטות עבודה מקצועיות, הדרכה, יעדים, תגמול, בונוס\קנס ותמריצים)
- ליווי החתימה על ההסכם מול הספק הנבחר.
4 - תכנון מפורט של הפעילות
- בניית תהליכי עבודה חדשים ותיקוף תהליכים קיימים, כתיבת תסריטי שיחה.
- בניית וממשקים לתהליכי עבודה.
- תוכנית הדרכה וחומרי הדרכה.
- הגדרת צרכים מפורטת של מערכות המידע: תהליכים, דוחות נדרשים, מבנה מסכים, מבנה בסיס נתונים, אופן העברת נתונים בין הספק ללקוח.
- הגדרת קריטריונים, מדדים ויעדים לניהול ומדידת הפעילות.
5 - ליווי הפעילות והטמעתה אצל הספק
- הטמעת התהליכים אצל הספק.
- ביצוע שינויים טכנולוגים במערכות הספק הנדרשים לפעילות (IVR KM BI CRM).
- הטמעת תהליכי העבודה במוקד.
- ביצוע הממשק בין הארגון לספק , העברת דוחות ונתונים, נוהל הטיפול בתקלות וכו'.
- הפעלת מודל מדידה, תגמול וקנס\פרס.
הניסיון המקצועי המצטבר של Run4u יאפשר להעמיד לרשותכם צוות מוביל בעל יכולת מקצועית,ידע ונסיון יישומי רב שנים.
רן וייס
חברת ראן יישום בע"מ
Run4u
054-6699749
|